motto:
„Je mnoho různých povolání,
ale tanec je poslání,
ve kterém čas není ničím a jeho náplň vším.“
Tanec je umělecký směr, který rozvíjí celou osobnost. Taneční obor základních uměleckých škol podchycuje a rozvíjí taneční nadání dětí. Probouzením smyslu pro krásu tance a harmonii spolu s rozvíjením tvůrčích schopností prohlubuje taneční výchova duševní život člověka a ovlivňuje utváření jeho hlubších vztahů k životu i jeho okolí. Poskytuje každému žákovi podle míry jeho schopností a zájmu takové základy odborného vzdělání, které mu umožní uplatnit se jako tanečník v souborech zájmové umělecké činnosti nejrůznějšího zaměření, nebo v povolání, pro která jsou kultura pohybového projevu a zvládnutí základů tance vhodným předpokladem.
Cílem přípravné taneční výchovy je kultivovat přirozený dětský projev formou pohybových her a hravých cvičení a ověřit předpoklady jednotlivých dětí pro zvládnutí dalších stupňů výuky. Během školního roku uskutečňujeme ukázkové hodiny a tematické představení žáků přípravek pro rodiče (z minulých let např. „Cesta kolem světa“, „V trávě“, „Od jara do zimy“, „Cirkus“, „V moři je místa dost“, „Stvoření světa“, „Kouzelná zahrada“, „Výlet“).
v 1. a 2. ročníku I. stupně se vyučuje taneční průprava a taneční praxe. Taneční průprava podněcuje tělesnou citlivost a vede ke správnému, vyváženému držení těla ve všech základních polohách i v pohybu z místa, rozvíjí elementární taneční techniku, taneční projev žáků a jejich hudební cítění. Učí prostorové orientaci a vhodnými prostředky motivuje vzájemné vztahy.
Taneční praxe slouží k uplatnění získaných pohybových principů ve vybraných tanečních kompozicích. Využívá vlastních námětů dětí, jednoduchých lidových tanečních her a tanců, pohybových a tanečních her s náčiním a drobných hudebních skladeb pro děti. Její součástí je i improvizace dětí na zvolený pohybový princip, vybrané téma nebo hudební námět. Pěstuje schopnost pravdivě a tvořivě se vyjadřovat, spolupracovat s ostatními a vytvářet podmínky pro vzájemnou reflexi.
Ve 3. - 7. ročníku se vyučují tři taneční techniky – současný tanec, lidový tanec a klasická taneční technika.
Lidový tanec rozvíjí specifickými prostředky taneční techniku a taneční projev žáků, prohlubuje a rozšiřuje jejich hudební cítění, smysl pro taneční formu a jemnou pohybovou souhru. Učí zvládnout základní kroky a charakteristické české a moravské lidové tance, případně taneční kroky a lidové tance jiných národů. Vede k citlivému a přesnému vyjádření tempa, rytmu, dynamiky a výrazu lidové písně i lidové hudby v nejrůznějších úpravách. Aktivním osvojováním tanečního stylu jednotlivých oblastí spolu s poznáváním hudebního materiálu (taneční písně, charakteristické taneční rytmy, doprovodná hudba), učí žáky chápat kořeny a podstatné rysy naší národní kultury.
Klasická taneční technika (balet) je technika, která upevňuje správné držení těla, zdokonaluje pohyby dolních a horních končetin, prohlubuje pohybovou koordinaci, rovnováhu, smysl pro přesnou formu a čistotu vedení pohybu. Učí pohybové kázni, vytrvalosti a vůli. Součástí klasické taneční techniky je výuka tance na špičkách, která vede k všestrannému rozvoji základů taneční techniky a tanečního projevu žáka.
Současný tanec rozvíjí a prohlubuje hudební a prostorové cítění, kvalitu vzájemných vztahů a uvolňuje osobité tvořivé schopnosti. Žáci se učí uvědoměle řídit pohyb z těžiště a orientovat se ve svém těle. Vypracovává vedený pohyb, švihy, vlny, impulsy a skoky, vede žáky k samostatnému řešení prostorových, rytmických a výrazových úkolů, k vyjádření hudby, hledání individuálního pohybového slovníku, citlivému vyjádření soudobé hudby a vlastních námětů. Samozřejmou součástí předmětu současný tanec je taneční improvizace.
Na druhém stupni se vyučuje současný tanec a klasický tanec.
Výuka je zaměřena na dokonalejší zvládnutí taneční techniky a klade důraz na osobitý taneční projev a aktivnější zapojení do procesu výuky formou přípravy a samotné interpretace v různých projektech, představeních. Žáci jsou aktivně vedeni k návštěvám představení profesionálních souborů a mohou se v průběhu roku účastnit řady workshopů nebo týdenního mezinárodního tanečního festivalu DANCE FESTIVAL TRUTNOV, který pro naše žáky a zájemce z celé České republiky pořádáme.
KLASICKÝ TANEC - žáci umí uplatnit složitější vazby prvků a samostatně je využít při autorské tvorbě a zadaných choreografiích.
SOUČASNÝ TANEC - na II. stupni žák využívá specifik technik současného tance např. LIMON, JAZZ, GRAHAM, HORTON, to vše je shrnuto pod pojem CONTEMPORARY DANCE. Žák uplatňuje při tanečním projevu vztah mezi myšlením, pohybem a emocemi a rozvíjí smysl pro výrazovou formu a styl tanečního pohybu současného tance.
Cílem TO ZUŠ je vychovat mladého člověka se smyslem pro harmonický kultivovaný pohyb, aktivního, tvořivého, vnímavého a citlivého ke svému okolí. Absolvent tanečního oboru je schopen chápat taneční umění a orientovat se v jeho formách a žánrech.
Taneční obor se prezentuje v interních i veřejných představeních v Trutnově a blízkém okolí. Pravidelně pořádá pro své žáky několikrát v průběhu roku workshopy s lektory z tuzemska i zahraničí, aktivně se zapojuje do kulturního dění našeho města (vernisáže, site-specific art, „Vynášení Smrtky“,…)
Folklorní soubor ZHOR začal pracovat ve školním roce 2014-2015. Již v předchozích letech spolupracoval taneční a hudební obor při vytváření úspěšného folklorního pásma „Vynášení smrti“. Tato spolupráce vyústila v založení souboru, jehož dvě složky (taneční a hudební) pracují samostatně, ale scházejí se na společných zkouškách při přípravách představení a vystoupení.
Naším cílem je nejen oživit zájem o lidovou píseň, ale také přiblížit dětem i dospělým lidové tradice a zvyky našich předků. Rádi bychom se zaměřili na lidovou hudbu a tanec Podkrkonoší a Krkonoš, zahrajeme si ale i písničky z jiných regionů Čech a Moravy.
V současné době taneční soubor působí jako soubor pro dospělé a zaměřuje se především na oblast Krkonoš.
Vedoucí taneční složky je Jana Francová
Tento soubor funguje od roku 2011. Zájem o tanec je z řad veřejnosti veliký, proto vzniklo taneční uskupení, kde má kdokoliv z řad veřejnosti bez rozdílu věku a předchozích tanečních zkušeností rozvíjet taneční dovednosti jazzového tance, contemporary dance i klasického baletu. Soubor vystupuje pravidelně při různých příležitostech – plesy, představení, firemní akce,…
Soubor vedou Kateřina Talavašková a Blanka Matysková
Taneční soubor The Moving Point, který navštěvují absolventi tanečního oboru při studiu na vysoké škole a některé dokonce při zaměstnání. Soubor má proměnlivý počet členů, pravidelně se schází v pátek podvečer a výsledky jejich tvorby mohou diváci ocenit například v plesové sezóně, kde prezentují své choreografie. Aktuálně probíhá spolupráce The Moving Point a australské školy CZirkidz- Czirdidz Dance Company.
Soubor vedou Kristýna Jarošová a Kateřina Talavašková
Jana Francová
Kristýna Jarošová
Blanka Matysková
Kateřina Talavašková
Kristýna Erlebach - MD (mateřská dovolená)